Alle voorraad verzamelen!
De voorraadkast. Je kunt niet zonder, want hoe handig is het om te weten dat je altijd iets in de voorraadkast hebt staan. Maar weet je ook wát er allemaal in staat? En heeft het nog steeds een goede houdbaarheidsdatum? “Ik moet het nog ergens hebben staan, maar kan het nu even niet vinden” klinkt je nu misschien nog bekend in de oren. Maar dat wordt verleden tijd. We gaan aan de slag!
Voorbereiden
Een goede voorbereiding is het halve werk. Bepaal voor jezelf wanneer én hoeveel tijd je gaat besteden aan deze opruimklus. Zorg er voor dat je in die tijd niet gestoord kan worden. Het is tenslotte net als de afspraak bij de kapper of de tandarts. Deze tijd heb je hiervoor gereserveerd, geen tijd om iets anders te doen. Misschien is het goed om te starten met anderhalf uur. En het klinkt raar, maar zet dan een wekkertje op een uur. Dan weet je dat je nog een half uurtje over hebt om alles weer aan kant te krijgen. Want anders staan, voor je het weet, alle spullen nog een paar dagen in de weg omdat je geen tijd meer had om het af te maken.
En heel belangrijk: zet een lekker muziekje op en zorg voor een kopje koffie of thee in de buurt. Maak er voor jezelf een ‘fijne’ activiteit van.
Tip: Samen opruimen is ook heel gezellig en er ontstaan leuke gesprekken.
Verzamelen
De eenvoudigste manier is om alles uit de kast te halen. Stal het allemaal maar uit op het aanrechtblad of keukentafel. En heb je meerdere plekken waar voorraad staat? Dan horen die kasten of lades er óók bij. Ik hoor je al denken, “Goh, had ik dit ook nog …”.
Sorteren en uitzoeken
Sorteer vervolgens alle soepen bij de soepen, de pasta’s bij de pasta’s, chips bij chips en de koekjes horen natuurlijk bij de koekjes. Als je het prettiger vindt om alles per rubriek te sorteren kan dat natuurlijk ook. Dus bijvoorbeeld alles wat je nodig hebt voor koffie of thee (koffie, thee, koekjes, melk, suiker etc.) of voor het maken van een pasta (pasta, sauzen kruiden etc). Het is wat jij prettig vindt en goed bij jou past.
Kijk vervolgens of alle producten nog een juiste houdbaarheidsdatum hebben. En wie raak je al wel geïnspireerd voor de maaltijden van deze week met de producten die bijna aan de houdbaarheid zijn. Ik ben zelf altijd erg van het gesorteerd afvoeren van het afval. Dus papier bij papier, glas bij glas en plastic bij plastic😊.
Het kan natuurlijk zijn dat er naast de ‘voorraad’ ook andere spullen in jouw voorraadkast staan. Bepaal kritisch of je die spullen ook echt (daar) wilt bewaren. Ga je het nog gebruiken? Of kun je er misschien iemand anders blij mee maken. Kijk dan even of het voor jou mogelijk is om deze producten op een andere plek te bewaren dan in deze voorraadkast/lade. Schuif het niet zomaar ergens in een kast of lade waar nog ruimte is. Kies wanneer je het echt wilt bewaren, bewust een plek en zorg er voor dat dat ook de vaste plek wordt.
Probeer dus alle voorraadproducten bij elkaar te houden, dat geeft overzicht. De functie van voorraadkast is tenslotte: het opbergen van voorraad en niet het bewaren van allerlei andere spullen.
Schoonmaken
Nu de kast, la of kelder helemaal leeg is, is het gelijk een mooi moment om er een sopje doorheen te halen. Dan ruikt het weer lekker fris, want als straks alles in ingeruimd gaat dat niet meer zo gemakkelijk.
Inruimen
De indeling van een voorraadkast is heel persoonlijk. Maar de vuistregel is: Alles krijgt een vast plek (leer dat alle overige gezinsleden ook😊). Dat is fijn omdat iedereen dan altijd weet wat er op voorraad is en je er niet naar hoeft te zoeken. Kijk ook eens kritisch naar wat je allemaal hebt ingekocht. Is dat allemaal nodig? Hoe vaak gebruik je het en moet je van alles meerdere exemplaren op voorraad hebben? Vaak is het voordeliger om wat vaker boodschappen te doen. Dat scheelt kastruimte én zorgt er voor dat de houdbaarheidsdatum goed blijft en je niet iets ongebruikt hoeft weg te gooien.
Klaar!
En dan nu het leukte onderdeel van je opruimactiviteit: het is klaar. De kast, lade of kelder is netjes en overzichtelijk ingeruimd. De keukentafel en het aanrechtblad zijn weer helemaal leeg.
Wees trots op jezelf dat je deze klus hebt geklaard!
Opgeruimd houden
Natuurlijk wil je dat het vanaf nu ook opgeruimd blijft. Dat gaat jou lukken! Probeer wanneer je boodschappen hebt gedaan alles zoveel mogelijk op te bergen daar waar ‘het hoort’, dus op de vaste plek. Laat je vooral niet verleiden door het neer te leggen op een plek in de kast waar nog ruimte is. Maar schuif even wat heen en weer zodat de koekjes weer bij de koekjes kunnen staan enzovoort.
En vanaf nu wordt het ook voor jou een koud kunstje om de voorraadkast even tussen door op te ruimen, want zo’n grote opruimklus hoeft echt niet iedere week.
Extra tip: leg op een voor jou handige (vaste) plek een boodschappenlijstje neer zodat je daar altijd boodschappen op kunt schrijven. Ook handig voor andere gezinsleden, wanneer zij bijvoorbeeld het laatste brood uit de vriezer halen of de laatste zakchips opeten.
Extra tip: Tegenwoordig zijn overal ‘handige’ opruimbakjes te koop. Om losse spullen te organiseren kan dat zeker handig zijn. Maar de bakjes zelf zijn niet de oplossing bij het opruimen- ook niet in een voorraadkast. Het gaat er vooral om dat jij een bewuste keuze maakt: “Wil ik deze spullen echt bewaren en wat is dan een prettige vaste plek”. En vertel eens: hoeveel van die handige bakjes heb jij nog ergens in huis staan?